Tabung nuffnang sayer :

Monday 22 September 2014

wedding preparation ~ DIY Photobooth props (Entri ini penuh gambar2)

Helo.. memalam buta baru ada masa nak update entri nih. Sebenarnya jumaat lepas aku dah start balik Kuantan. Hihii balik cuti kahwin, so cuti aku start 20hb sampai laaaaa 6 Oktober nanti. Hihi lama pulak cuti. Tapi tak apa laaa. Bila lagi dapat cuti lama cenggini kan??? So Kita pulun habis-habisanlaaa . Actually jumaat tu aku balik kuantan sebab kebetulan ada keje di UMP, so alang-alang da ke pahang tu aku tros balik rumah. Angkut habis bawak baju 1 kete penuh. Hahahaha punyalaaah eksaited nak cuti kan? So aritu, En BF temakan aku balik. Dia yang drive sebab aku memang nak bawak balik kete. sO nanti dia balik ke kampungnya di Kelanta dengan Flight on 25 Sept. Then aku akan balik KL semula dengan dia naik kete.  Senang tak payah nak 2 kete bagai kan???  Lepas dia hantar aku balik aritu, Mlm tu plak dia balik KL dengan bas . 

muka eksaited nk balik kg !!! 

Kendian da smpai tu, banyak la checklist aku buat untuk settle kan urusan kawin aku. Banyak lagi benda kecik2 yang tak settle. sO aku decide macam photobooth props tu aku nak siapkan dekat rumah laaa. Kalau di KL memang tak ada masa nak siapkan. Dengan kejenye lagi. Bila malam pulak masa tu limited sangat2. Jadinye segala jenis mak nenek aku bawak balik untuk siapkan props pada photobooth. hahaha semangat kan?? 


Sebenarnya adalah aku siapkan sket2 masa di KL. Lepas balik keje tu de la hasil tangan ni sikit2. Tapi tak dapat nak siapkan banyak. Bila Diy ni, paham2 la banyak benda nak kene siapkan sendiri. Dari menggunting, membentuk, melukis and etc. So untuk Diy photobooth props ni tak la sesusah mana, cuma kene cekalkan hati sampai siaplaaah. Hihi dan actually memang sangat jimat pun bila kita buat sendiri semuanyaaa. Semua bahan2 aku beli di POPULAR dan Kenso di Paradigm. Hihi senang sikit la sebab dekat dengan rumah. Antara barang-barang yang aku beli


1. kertas hitam yang tebal dalam 160 gsm. 1 pax RM3.90 (20keping) . Yang ni aku beli 3 pek. So lebih kurang RM3.90 x 3 = RM10.70

2. Kertas pink tebal 160gsm RM2.90 (20 keping) 

3. Kertas putih tebal 160gsm RM2.90 (20 keping)

4. Gam UHU RM11. 90, Gam stick RM4.00 = RM15.90

5. Frame gmbar Besar RM8.50 (2) , untuk 5R RM4.90 (2) , untuk 4R RM3.90 (2) = RM34.60

6. Kertas gabus RM5.90 (20keping) 

7. Tali guni RM5.00

8. Pembalut hadiah RM1.00 x 4 = RM4.00

9. Double sided RM5.00 (5 gulung)


Total: 87.00


Ok dengan RM87 ni byk props aku dapat sediakan. Aku google dlu contoh2 di internet dan baru aku karang ayat apa aku nak buat. sO untuk props ayat2 tu aku cuma pakai kertas hitam. Kemudian aku print ayat2 atas kertas putih then gunting jek. So kt bawah ni aku tunjuk gambar2 untuk props menggunakan lidi tu. Lidi semua yang dah ada di rumah. Tapi ikotkan lidi cam ni penah usha kt kedai RM4.50 secekak. Banyak jgk tuh !

tulisan tu aku gunting satu satu then tampal balik atas kertas hitam. Aku printkan ukuran pada kertas lain. Huish part ni paling mencabar pasal semua tulisan tu potong senirik !!! Bila tampal cantik pulokk rase *perasannn !

test ayat lain pulak

Kendian aku create 1 ayat ni beserta design untuk letak signage pada meja photobooth. So bila print jadi cmni. Ini size A4 jek.  

Kemudian aku masukkan dalam frame yg size A4 jugak. So siap la signage di meja. Hihihii . 1 frame dah selamat. Frame ni laaa harga RM8.50 sahaja. Setakat ni je aku sempat siapkan di rumah. 

Ok bila di kuantan tu, aku siapkan sampai habis mana yang tak sempat siap. sO lepas potong memotong siap, aku gamkan lidi ke props. Yang ni aku pakai gam ni sebab lebih kuat. Oh gam tembak ni memang sedia ada kat rumah aku yek. Mak punya ! Tapi tak berapa mahal. Kat kedai RM5 pn ada. 


Muahahaha antara props yang dah siap. Hihihi lips 

Terbalikkan kasi kering gam smuaaa. 

Taraaaaaa ni la hasilnya setelah diterbalikkan. 

So da plan nak susun dalam pasu cam ni. Ok settle 1 props untuk photobooth. 

Tapiiiii ada lagi. Bukan props ni jek yang aku buat. Hihihi kebetulan dok layan google kan? sO 1 hari ni ter 'nampak' satu gmbr props untuk wedding cantik jugak. Ini nak DIY boleh sangat2. sO aku pn dapat idea untuk hiaskan dinding photobooth nanti. 

Ok ni laa ruang untuk photobooth nanti. sO dinding tu nanti aku plan nak hias dengan tulisan bergantung.

TULISAN BERGANTUNG?? dah kenapa tulisan bergantung?? Ok aku yang panggil tulisan tu brgantung sebab memang macam gantung2. sO bahan-bahan dia pun memang aku dah beli sekali arituh tak ada masalah nak buat.


Haa cam menarik kan?? Tulisan macam ni. 

yg ni aku pakai kertas keras kaler putih tu. sO memang print tros bentuk aku nak, then gunting jek 


Aku buat 2 lapis supaya lebih kemas sket. 
Haa gini la jadiknya bila di gantung. Oh ni tulisan backgroung kaler hitam tulisan putih. Aku memang buat 3 jenis warna. Ada backgroung putih tulisan hitam, then untuk nama aku dengan En BF special sket kaler pink + hitam. Tulisan tu aku buat ayat

PHOTOBOOTH

MESCYA & NICK AFI
JUST MARRIED
27 SEPTEMBER 2014

aku lakar tulisan dulu

gunting

Tampal dengan kertas hitam. 

Taraaaaa  !!!!

Fuh habis sesi tulisan gantung, lepas tu aku DIY kotak untuk drop wishes kepada bride & Groom. Aku buat lain sket. Aku balut jek kotak bekas kertas A4 dekat opis yang dah tak dipakai lagi.So aku mintak uncle p.a opis aku tebuk lubang mcam tabung. So nanti any wishes just drop dalam tu. Hihihi senang kan?? Baru RM4.00 jek laaa kos untuk beli pembalut. Kalau sebelum ni rmai orang buat macam buku kan?? sO kita tulis wish dekat buku. Tapi aku rasa malas nak membazir, so aku recycle benda mana yang ada. Hihihi Lain sket dari buku. 

kotak ni confirm korang slalu tengok kan kan kan???? Aku choose pembalut kaler pink. Sebab mostly tema aku kaler pink2 camtu. Pink kosong jek. 

Selamat ditebuk oleh uncle p.a di opis. Hihihi :) 

Sesi membalut kotak. Aku tampal jugak dengan kertas kosong, bimbang transparent kan nampak bekas2 tulisan. Tapi agak mencabar balut kotak ni. Mau 2 jam aku bungkus. Paling mencabar part nak balut lubang

dan..... TARA !!!hasilnya. So nak cantikkan tu aku hias pakai riben. Riben ni sedia ada yang mak punya. 

Nanti pakai post it noted jek tulis wish dan masukkan je dalam kotak selepas siap menulis. Hihihi.. last sekali aku punya photo frame jek la.. Frame yang aku beli tu, aku letak pic aku dengan En BF. Photo yang kengkonon pre-wedding tu pun memember yang amikkan. We olls tak hire jurugambar pro pun sebab nak save budget. Dekat link aku yang ni aku ada cerita pasal penting ke photoshoot untuk pre-wedding? Hihi nanti korang boleh baca ek entri tu . So aku pakai picture tu jek untuk photo frame kat meja photobooth. Photo tu pulak kebetulan lepas bergambar we all terus cuci dekat kedai gambar. hahaha bahagia kan??


Ni laa frame2 nya. Oh tali di tepi tu yang aku pakai untuk gantung tulisan tadi. RM5.00 di Daiso. dpat 3 gelung jugak. 

Gambar yang dicuci di kedai gambar.


Ready untuk letak sebagai hiasan di meja photobooth.

Instagram pun dah sampai. hik hik Hadiah dari seorang kawan.
 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Yeay so setakat ni selesai keje2 untuk photobooth props . Rasanya dah cukup kot. Dah banyak sangat dah ni pn. Hihihi. apa pn da nak simpan tnggu sampai hari itu tibaaa. Baru aku tunjuk the real photobooth tu camne. 

46 comments:

  1. Rindunya nak buat preparations ni semua.

    Best kan. Kita ritu pun cam awak, DIY lagi best hehehe dan puas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi selagi boleh jimat nak berjimat kan?? xsampai Rm100 for all this . Memang Diy lagi puas hati.

      Delete
  2. Kental sungguh jiwa ka mescya gunting & potong props2 tu.. Balut kotak tu pon kental! Kalau jaja.. kelaut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hampir sebulan siapkan benda2 ni jek. Huhuu buat sensorang pulak. Harapkan adik2 memang itu baru KELAUT

      Delete
  3. salam sis,boleh tahu x? kat mne nak dapat kan pic2 mcm lips tu untk diprint? maaf bertanya,cantik2 smue prop yg sis buat !

    ReplyDelete
  4. Hye.. Instagram tu mane nak dapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. instagram tu order ms order kad kahwin :) kalau printing company mmg ada buat benda ni

      Delete
  5. Salam sis..yg lips topi tu sis amek dari web ke lukis sndiri??

    ReplyDelete
  6. Salam sis..yg lips topi tu sis amek dari web ke lukis sndiri??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep semua amik dari google, print then gunting jek. Pastu lekat di kertas yg agak tebal sikit laa supaya kukuh

      Delete
  7. ig tu mana dapat? kreatif r..xda sambungan lagi ke ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ig tu mostly printing yg kad kawin mesti boleh buat. order dengan mereka

      Delete
  8. Assalamualaikum, hanis :) boleh tolong tanya kawan tak, kat mana nak tempah insta photo frame tu ? thanks :)

    ReplyDelete
  9. Salam sis. Berapa font size setiap perkataan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Tak ingat pulak sebab da lama sangat post ni :) hihi tp sy pakai size paper A4 dapat 2 huruf. saya melintang kan and bahagi dua untuk yg kaler2. Tapi yang kecik tu sy xbpe ingat. agak2 jek arituh.

      Delete
  10. Thanx.. cari idea nk bt photo booth adik ni.. esok nk g membeli belah brg2 yg berkenaan.. :)

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. great photobooth wedding, hopefully enjoy the moment photobooth wedding jakarta

    ReplyDelete
  13. Awk...tumpang tanye. Lips, Topi dengan Love tu pakai kertas gabus berwarne eh?? sy nk try DIY gak ni..untuk majlis nikah je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup sy gabung kertas hihi :) leceh tp puas ati la dapat buat sendiri and jimat banyak

      Delete
  14. sis kertas keras 2 beli katne

    ReplyDelete
    Replies
    1. sume peralatan ni sy beli di kedai buku popular. :)

      Delete
  15. Assalamualaikum sis, nak tanya.. tulisan tangan tu sis lakar sendiri ke camane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lakar di microsoft word. then gunting la ikut size huruf kita nak. lepas tu tekap jek.

      Delete
  16. Kat mana beli lidi2 panjang tu ek?

    ReplyDelete
  17. salam sis..macam mana print words warna putih ek? print atas kertas hitam ke cemana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je sis..ada kat word art..macam2 bentuk bole buat..

      Delete
    2. senang je sis..ada kat word art..macam2 bentuk bole buat..

      Delete
  18. Sangat membantu blog ni..thanks ya...hehe..dalam proses sy plak nak buat...

    ReplyDelete
  19. Sangat membantu blog ni..thanks ya...hehe..dalam proses sy plak nak buat...

    ReplyDelete
  20. as salam sis. tumpang tanya. prob topi tuh sis search ape?

    ReplyDelete
  21. Salam..sis hanis..ade simpan lg tak gambar prob yg sis search tu..email kat kt boleh tak?

    ReplyDelete
  22. Salam..sis hanis..ade simpan lg tak gambar prob yg sis search tu..email kat kt boleh tak?

    ReplyDelete
  23. salam...boleh share tak macam mana nak buat prop Instagram frme tu..?

    ReplyDelete
  24. wow! gigih sungguh. tahniah :-)
    zaman aida kawin 13 thn lepas, xdw gini :-) ha ha...

    ReplyDelete