Tabung nuffnang sayer :

Tuesday 23 September 2014

Beli rumah part 3 ~ Pinjaman dah diluluskan !!!!!!!

Pepagi tadi aku dapat wasssap dari agent yang uruskan pinjaman perumahan aku. Oppss semua org ingat aku ada hire agent untuk uruskan pinjaman dan rumah.No... no no !! actually pemaju yang aku beli rumah ni la yang sediakan agent untuk aku. Memula aku memang macam ermm nak buat sendiri kan? Nak anta sendiri baru rasa yakin, tapi lepas pemaju dan agent tu sendiri bagi aku percaya, so aku pun okeyla nak bagi agent yang hanta kepada BPP. BPP tu stand for Bahagian Pinjaman Perumahan. Sebelum2 ni ada kawan yang dah beli dorang macam suggest hantar sendiri. Tak tahu la pulak kenapa. Mngkin dorang hantar sendiri kan? sO tak pernah ada kawan aku yang experienced agent tlg. Tapi disebabkan aku agak busy dengan urusan kahwin, aku lepaskan juga kepercayaan aku pada agent yang di amahkan untk membantu ak. Cewah !! Ayat macam nak menyelesaikan misi penting jek kan??? Hihi then, kebetulan masa aku dah nak cuti kahwin tu pulak S&P aku dah siap stamping and boleh amik salinan. 

Oh kalau buat loan kerajaan ni, kita perlu cepat2 hantar kepada BPP untuk elak bahagian treasury issue bayaran lambat kepada pemaju. selalunya dalam tempoh 21 hari macam tu la, tak pun 3 bln. Tidak boleh melebihi 3 bulan, kalau tidak ada penalty or ikotlah pemaju akan kenekan charge kepada kita macam mana. Part ni mmang aku mintak doa pada Allah banyak2 supaya permudahkan urusan aku. Risau jugak. Harap2 semua berjalan lancar. Hihihi. Oh ye berbalik kepada agent tu tadi, pepagi tadi masa aku bangun tidur, dapat whatssap dari beliau. Nama agent aku ni Encik Kamarul. Orangnya gila2 baik and friendly. sO aku tak kekok untuk berurusan dengan dia. Hihihi 

Hihi ni la whatssap yang aku dpat pagi tadi. Memang hati berbunga-bunga jugaklaa.

see aku da cakap En Kamarul ni memang terbaik. Any document dia yang amik dari aku di pejabat, dan dia sendiri yang akan hantar kepada BPP. Huish nak ke BPP tu kemain sukar jugak laa. Banyak nak kene tempuh. Memang mencabar. Ala sebenarnya di Putrajaya jek pun tapi jauh jugak la kalau dari Petaling Jaya tu weh. sO aku serahkan kepercayaan kepada agent aku tu jek. 

Oh ye, setelah dapat whatssap tu, aku pun terus buka website BPP. Sebelum mohon pinjaman pn memang kene masuk website ni. Tapi itu pun agent aku tolong key in and daftar masuk, then dia berikan aku password and kata laluan shj. sO senang sikit keje aku. Memang kebetlan aku sendiri pun busy dengan kerja and urusan perkahwinan. Haish ! Ok untuk masuk ke PBB just taip je http://bpp.treasury.gov.my/web/ . Nanti akan keluar terus web macam di bawah ni 



Lepas tu just click jek SPPB. Hihi ada la korang kene masuk password and kata laluan untuk tahu status . Aku memang jenis tak menyempat terus jek login masuk untuk check kan? Hihihi eksaited terlebih. Rasanya dia hantar kepada PBB pada jumaat lepas. 19 September 2014. Aku dah balik kampung da time tu . So aku tengok status diluluskan 23 September lagi. Wow kira cepat jugak tu. Dalam 2 hari bekerja jugak laa. 

Hihi so akan terteralaah di sebelah kanan sekali tu status LULUS !!! Yeay ! Alhamdulillah

Alhamdulillah. Syukur .Tapi proses bukan dah berakhir disini yeee. Banyak lagi perjalanan. Lepas ni kene anta surat setuju terima. Hurmmm jumlah sebulan kene bayar pun agak aumm jugak laaa. Tapi demi untuk dapatkan rumah sendiri tanpa menyewa, so aku nekadkan diri. Actually aku sendiri pun memang nak cari rumah teres and landed. Tak mo dok apartment tinggi2 lelama. Hihi kalau rmah landed ni kita nak buat apa pun tak kacau orang. Hurmmm rumah ni pun dijangka siap pertengahan atau hujung 2016. Lambat lg. sO sempatlaa tunggu kenaikkan gaji 2 or 3x lagi. Huhuhu lega sikit la sebab proses loan kerajaan ni, selepas rumah siap or da dapat kunci baru kita start bayar. Tapi ikt jugak la. Ada yang selepas 18 bln or rumah siap dlu. Tengok mana lbh cepat settle. so lepas ni kene berjimat cermatlah . Hihi tak boleh boros. 

7 comments:

  1. Tahniah dik! Satu langkah bijak, muda-muda ambil peluang beli rumah. Pandang jauh kata orang!
    Lagi penting, bila beli rumah, bajet akaun dah kena semak balik. Kena pastikan akaun balance setiap bulan. Barulah hidup sentiasa ceria, bila kita sentiasa beringat.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. hihihi ni pn kebetulan and tak dirancang jmpa rumah ni. Inshaa Allah akan cba berjimat cermat.

    ReplyDelete
  3. fuyoo... nanti kalau buat open house, jangan lupa jemput okey kak... hahahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hafizo: dik sure confirm jemput ko punye !! hihi tp rumah ni 2 thn lg siap. sabo ... hihi nanti buat house warming pn jemput

      Delete
  4. Halo semuanya,

    Apakah Anda secara finansial diperas?
    Apakah Anda mencari dana untuk melunasi kredit dan utang?
    Apakah Anda mencari pembiayaan untuk menyiapkan Bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pribadi atau Kredit Usaha untuk berbagai keperluan?
    Apakah Anda mencari pinjaman untuk melaksanakan Proyek Besar?
    Mengamankan pinjaman dari perusahaan nomor satu pinjaman menyediakan benar ini hari ini dan mulai dengan sesuatu yang bermanfaat.
    transaksi mereka 100% dijamin karena mereka juga memastikan hubungan baik dengan semua klien.
    Mereka menawarkan Kredit tanpa Cek kredit, ada jaminan, langkah mudah, dana cepat dan tingkat bunga rendah dari 2%.
    Mengapa tetap dalam rincian keuangan?
    Membebaskan diri dari kemiskinan saat ini, KATHLEEN FOSTER LOAN FIRM adalah satu-satunya perusahaan yang mampu untuk membantu saya mendapatkan pinjaman dan sekarang saya telah berhasil memulai bisnis dari sendiri untuk membantu mengurus keluarga saya.

    Mendapatkan pinjaman pelanggan Anda hari ini melalui email: kathleenfosterloanfirm@gmail.com

    Di sini juga adalah email pribadi saya hanya dalam kasus Anda perlu beberapa pedoman: amaliafauzi73@gmail.com

    Saya akan mengharapkan balasan mendesak Anda.
    Terima kasih!
    Ibu AMALIA FAUZI

    ReplyDelete