Tabung nuffnang sayer :

Tuesday 27 May 2014

Terharunya report i keluaq news !!!!

 
 
OK walaupun news ni dah lama, tapi tak laa lama sangat pun. Aku tak sempat nk bercerita jek. News ni dikeluarkan pada khamis lepas. Kiranya dah 6 hari berlalu. sO tak basi lagi kan kan kan?? hihihi. Haaa kalau korang baca entri sebelum aku, korang akan tahu yang entri ni adalah sambungan untuk entri weekend pun kene kerja ! Haaaaa kenapa sampai weekend pun kene siapkan.
 
Setiap tahun memang bahagian aku iaitu Bahagian Daya Saing Global ada cover 1 report berkaitan Malaysia iaitu "MALAYSIA IN THE WORLD COMPETITIVENESS YEARBOOK" Every year memang report ni akan keluar, dan we all yang monitor, research, publication, and so on laa. Publication tersebut kami akan compile dalam sebuah buku yang dipanggil Booklet. So tugas aku menyiapkan booklet tersebut. Boleh terpikir tak dalam masa 4 hari kene siapkan all things? Booklet pun harus and perlu disiapkan within 4 days tu jugak !
 
Akhirnya segala usaha, keringat dan tenaga yang dicurahkan selama 5 hari tu, we olls Berjaya jugak siapkan. Penerbitan akan start sehari selepas semua informasi yang kami dapat dari Switzerland. Kami akan masukkan data, buat pelbagai kajian untuk menyenangkan pemahaman public dan kemudian masukkan ke dalam penerbitan. Aku guna publisher untuk menghasilkan penerbitan tu. Simple and lebih best guna publisher.
 

  • Serba sedikit tentang report yang kami siapkan tersebut. Report ini diterbitkan oleh World Competitieveness Center (WCC) of the Institute of Management, Development (IMD) yang bertempat di Laussane, Switzerland. Sejak 20 tahun, WCY telah menanda aras prestasi Negara-Negara yang paling berdaya saing di DUNIA.
  • WCY mengandungi 60 ekonomi serta jadual kedudukan daya saing global yang terperinci dan merangkumi lebih daripada 300 indicator.
  • Kebanyakkan data merupakan data kuantitatif, iaitu data stastitik yang boleh diukur bagi menyediakan penilaian yang objektif mengenai daya saing Negara di peringkat global.
  • Data kuantitatif ini melengkapi data persepsi oleh komuniti perniagaan melalui kajian 'Executive Opinion Survey' (EOS).
  • 70% data adalah dari data terkumpul oleh Kumpulan perancang antara Agensi seperti Jabatan Perangkaan Malaysia, Bank Negara, Kementerian Kewangan, Bursa Malaysia, KPM, MCMC, LHDN, MASTIC, KPDNKK, JKR, MOHR, DOI, KWSP, SPAN, MDeC, JJPH dan ada lagi beberapa agensi lainnya. Manakala 30% data dari EOS tersebut.  
 
Kemudian selepas semua telah disiapkan, sidang media untuk mengumumkan ranking akan di adakan. Kali ni Menteri MITI we olls tak de sebab ada program World Economic Forum di luar Malaysia. So our Dato' Ketua Pengarah yang mewakili minister untuk pengumuman ranking tersebut. Tak leh biar peram lama result wei !!
 
ok baju merah itu aku

Ok tang ni terharu giler sebab Nampak hasil keje and yang menaipnya aku. hihi



barisan wartawan dan media yang hadir


sesi ditemuramah oleh wartawan

ni adalah ranking kita pada tahun 2014. Sekian terima kasih. Eh !!  hihi
sO kita naik 3 tangga ke kedudukan ke-12 tahun ini berbanding kedudukan ke-15 tahun lepas.
 


 
 
Ok la.. itu sahaja. Memang terharu la kalau kerja-kerja kita ni mendapat perhatian orang ramai kan?

selit muka happy sket. Dah settled semua keje2 utk bln Mei ni, boleh la balik awai naaa

Oh ye !!  Kalau nak dapatkan penerbitan ni boleh klik sini and download
 
 

No comments:

Post a Comment