Tabung nuffnang sayer :

Thursday 24 May 2012

Tips: Microsoft Word pn boleh buat password??


Hye Olls.. Salam jumaat. Fuh ! Tetiba tadi aku belajar satu perkara dari bos aku. Aku sure pasti ramai yang dah tahu macam mana nak securitykan Microsoft Word (MW) korang kan?  In case lah ada secret atau rahsia penting yang perlu di jaga. Bagi memasitikan data dan maklumat yang kita tulis tu selamat, lebih baiklah kita simpan dan buat password. Kebetulan unit aku sekarang sedang sebuk mempersiapkan paper kabinet untuk menteri. s0 untuk memastikan data-data selamat dan rahsia kerajaan ni tak tersebar, maka lebih baik ciptakan password untuk kita dan orang-orang tertentu sahaja yang mahu tahu. 

Aku rasa ramai yang dah tahu kan cara-caranya. Tapi tak apa, aku still boleh share cara-cara untuk memastikan data korang semua selamat .

 Pertama : 
macam biasa lepas korang dah habis taip apa yang nak di taip dan tulis, mestilah orang boleh baca sesuka hatikan ??? S0 untuk selamat baik buat password macam password untuk draw duit.


 Kedua:
Tekan butten atas yang windows tu akan keluar ni. 
Korang semua klik yang dah ada anak panah merah.
Prepare


 Ketiga : 
Lepas tekan prepare. Automatik akan keluar 
Encrypt Document
Haaa yang ada anak mangga dan kunci ni.


Ke empat:
Last sekali lepas tekan tadi tu, automatik akan keluar macam anak pnah bawah. 
s0 korang semua boleh lah masukkan apa je password korang. 
then ada confirmation password. 
Kemudian siaplah. later on try la tutup dan buka balik. pasti akan minta password.
s0 masukkanlah. 
hehe 

No comments:

Post a Comment