Tabung nuffnang sayer :

Monday 16 January 2023

MAKEUP TAHAN LAMA (10 to 12 JAM) DENGAN LOOSE POWDER MARY KAY

17 Jan 2023, 12.10 AM

Hi Assalamualaikum, alang-alang baru siapkan slaid untuk kerja esok, maka kita siapkan 1 entri untuk blog ni supaya tak usang dan sepi sangat. Tetiba rasa nak sharing mengenai loose powder. Korang yang perempuan mesti tahu kan untuk powder kita ada 2. Satunye compact powder, dan satu lagi adalah loose powder. Yang aku nak cerita ni more kepada loose powder sebab compact powder ni rata-rata orang dah tahu pun. Untuk loose powder ni sebenarya ramai yang masih tak tahu dan ada yang anggap tak perlu. Tapi seriousy, loose powder ni banyak kelebihan dia yeeeeeeee.. Antara salah satu nya untuk cantikkan makeup korang dan jadikan make up tu lebih tahan lama. 

Haaa tak tahu kan?? sO untuk  loose powder yang aku sendiri pakai adalah dari Mary Kay. Sebelum ni memang aku agak malas nak apply loose powder ni atau sebenarnya pada asalnye lah aku sendiri tak tahu mcam mana nak apply loose powder ni pun. Macam mana nak pakai kan? Ada tu yang kene tuang, bersepah habis bedak tu sebab dia macam bedak debu baby tu. 

Ok ni material loose powder and bewarna putih ye. Jangan risau loose powder ni untuk set kan makeup di wajah tu supaya lebih kemas sahaja. So dia akan lock minyak dan apa sahaja yang menghalang make up you all tu rosak. 


Selalunya bagi yang pakai loose powder ni, make up akan tahan sehingga 12 jam if apply step lengkap prep skin tu dari mosturizer sampai ke foundation. If you all tak pakai foundation and just pakai selepas letak mosturizer dan sunscreen so make up tu akan bertahan dalam 3-4 jam begitu. sO loose powder ni lebih kurang macam nak lock foundation korang supaya kemas dan tak bercapuk walau berpeluh sebab fungsi dia lebih kepada menyerap minyak yang ada pada skin tu nanti. 

Tapi semua bergantung atas loose powder yang dipilih ye. Macam Mary kay ni paling lama aku pernah pakai adalah 10 jam (kalau masa tak boleh solat) so make up tu masih ok ye. Price pun sangat ok dan reasonable. Korang tak akan percaya dengan finishing begitu dengan harga yang berpatutan. For sure loose powder ni bukan pakai banyak pn just dap dap je.


cara pakai dia pun mudah je. Tak susah. 


Selepas korang dah apply foundation, just terus dap dap begini di wajah. Kalau cara aku ni, aku cari 1 span bedak then amik je bedak tu  dengan span. Dap di wajah dan akhir sekali korang ratakan dengan powder brush. Ratakan juga sekali lagi dengan compact powder supaya dia blend dengan warna kod compact powder korang tu. Sebab tu loose powder ni bewarna putih pun tak ada hal lah !


Ok siap haaa... Make up lebih kemas tau korang. Betul tak tipu 


ok yang ini latest gambar di ambil selepas 5 jam ye pemakaian loose powder. sO finishing dia memang cantik sangat. Jadi kalau nak cuba produk-produk Mary kay terutamanya loose powder yang tak sampai pun RM80 ni, boleh la komen dibawah. Kita nak set kan skincare dan make up class untuk yang berminat juga sekitar Petaling Jaya dan Shah Alam. 

Psstt... aritu kita dah lalu 1 butik make up di Sunway piramid ye. 1 loose powder brand tu RM200 tau. Hehe. so Mary kay still reasonable price ye for 3 - 4 months. Masih mampu milik . 

4 comments:

  1. Betul nak mekap tahan lama salah satunya kena tahu dan pandai pilih loose powder..kadang ada yang jenis xtahan lama kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betull.. saya pun sebelum cuba macam2 tapi tak menjadik. So bila jmpa yang MK ni alhamdulillah

      Delete
  2. ctknya awak..sy pakai make up xpndai, teringin nak blajar pakai tp xtau cmna nak beli dan mula hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe senang make up ni. cuma kalau nak sy consult untuk beli2 make up ni boleh contact sy 018 9107225

      Delete