Tabung nuffnang sayer :

Monday 25 January 2021

BARN DOOR / SLIDING DOOR, PINTU TREND TERBARU UNTUK MENUTUP PINTU KE RUANG DAPUR

 Hai Assalamualaikum...

Cerita pertama pada tahun 2021 ni. Dah lama sangat rasanya tak update apa-apa cerita kan? Sebenarnya bila musim PKPB ni bukan nye makin free walau banyak kerja dari rumah, tapi lebih busy dan lain macam aura dia. Yelah kalau dulu-dulu waktu kerja terhad dari 8 pagi sehingga 5 petang shj. Malam jarang sangat aku bawa balik kerja. Tapi sekarang ni. lepas solat subuh tu, bangun kemas rumah sikit dan 8 pagi dah tercongok di depan laptop. Mulakan tugasan berhenti kejap anak nak makan, nak mandi, online school. Lepas tu sambung balik smpai la lewat malam. Waktu tidur tak menentu ada masa jam 12 tengah malam tapi yang selalunya mesti selepas jam 1.30 pagi. Demi mencari sesuap nasi .... 

Apa-apapun harap covid cepatlah selesai. Tak larat rasanya nak hadap kan? Semua terbatas. Untuk cerita kalini rasanya tak adalah menarik sangat cuma nak update sikit pasal ruangan ke dapur tu. Apa-apa berkaitan rumah aku suka je share dalam blog ni sebab kalau ada kawan-kawan yang bertanya boleh ingat lah beli di mana, bila beli, berapa kosnye kan? Dan.. kalau dibaca semula post yang lama-lama ni boleh buat kita tersenyum sendiri pun ada. 



Kronologi: 

Ok kita go dari awal. Pada awalnya rumah aku ni jenis memanjang single storey yang memanjang smpai ke dapur. Disebabkan puas kami berfikir apa cara nak tutup ke dapur tu kan. Makanye masa masuk rumah tu kami pasang sedikit dinding penghadang la kiri kanan supaya tak nampak sangat direct ke dapur tu.


Ok ni adalah keadaan rumah pada awal-awal. Tak usik apa. memang luaskan ruang ke dapur tu? Kalau memasak ni memang habis asap smpai ke lantai luar. 


Selepas berfikir lama tu ktorang tambah sedikit batu untuk tutup ruang dapur. Luas pintu tu kami ikut luar pintu bilik. sO tertutup la sikit. 


Ok selepas siap semua tu hampir 3 tahun jugak la da duduk di rumah ni. sO yang menjadi masalah bila masak tu masih keluar la asapnye. Lantai sedikit berminyak. Jadi kami pun cuba cari lagi apa bole buat untuk tutup pintu tapi nak rumah masih cantik. Hahaha kebetulan masa tu tgn covid fasa 1 thn lepas. Tgk cite da lama tau hehe Pintu ni siap dlm Julai 2020. Ok la tak smpai setahun lg. 

Dalam sebulan tu kami jenuh google cari design mana yang cun sikit la. Cari pembekal lagi. sO memang confius pada asalnya apa jenis design yang kami nak ni? Makin google makin banyak pulak jenis sliding/pintu yang cantik-cantik. 






Antara design yang aku rasa cantik nye masa mula-mula google. gambar credit to google/instagram. Hehehe dah lupa ambik dekat mana tapi semua tu hasil pencarian idea. Bila da tahu range harga ni kami mula cari kontraktor yang boleh buat. Jenuh cari jumpa 1 kontraktor ni dari facebook. Memang betul-betul nekad ni nak pasang. Banyak sebab kami nak pasang. Selain mengelak asap minyak sampai ke lantai luar, selain tu kami pasang aircond di ruang tamu. Jadi bila ruang tamu memanjang ambil masa lama untuk ruang tamu kami ni nak sejuk. sO kami nak tutup la ruang ke dapur. sO ada 2 sebab la kan? Memang menekadkan kami untuk pasang pintu. 

Kemudian bila da jumpa facebook tu, aku terus contact kontraktor tu untuk set date datang ke rumah. Kontraktor akan datang ukur dan bagi quotation. Pada mulanya dia memang tahu aku yang tengah confius tak tahu nak pilih design mn. Dia pun keluarkan design2 yang cantik, yang aku rasa dia da dapat agak taste pintu yang aku nak. Bila dia tunjuk pintu tu aku terus suka dan book trus

Jadinyaa lepas dia tunjuk design ni aku terus suka la. Memang taste ala ala aku nak ni. Cumanya disebabkan pintu aku dah memang kecil. Sebab aku kecikkan kan? So Kalau dari awal tak pasang batu kiri kanan tu, aku boleh buat sbiji dalam gambar. Jadi disebabkan pintu tu dah menjadi kecik, hasilnya pintu aku dibuat secara buka kiri dan kanan sahaja. Tapi bagi aku masih ok dan kene dengan taste aku. 

Draf lukisan dari kontraktor. Dia akan lukis dulu beserta ukuran. Sebab tu dia akan datang untuk ukur. Kita bagi pada yang pakar sahaja ukur


Taraaa ...

Akhirnya siap pintu tak seberapa ni. Jadilah. 


Rupa bila ditutup. Pintu ni tinggi aku buat so bila 

Total kos untuk pintu mcm ni ikut pattern rasanya. kalau jenis slide, sliding, folding, buka mcam pintu. so setiap jenis tu berbeza-beza. Rasanya paling mahal sikit folding la. pattern baru kot. Tapi aku lebih suka sliding mcm ni. Kiri kanan. Kontraktor memang tahu so kita bagi je design dan mtk dia ukur. Aku suka dengan hasil kerja kontraktor ni sebab dia akan advise sekali kita. Then dia pun akan datang je tak berkira walau kedainye di Banting sana sampai ke Shah Alam. 

Kos selalu dikira p' kaki so darab dengan ukuran dinding/ sliding korang nak. Jadi aritu sliding kecik mcm ni lebih kurang RM1950.00. Material kayu campur dgn plastik (nama plastik tu xingat dah lah pulak).  Entri dah taip lama baru nak post 



No comments:

Post a Comment