Tabung nuffnang sayer :

Monday 2 December 2019

Tips Hilangkn KULAT dinding

Selamat petang... 

Hari ni rasa macam free sikit. Jadinye nak update story deco-deco lagi.. Diam tak diam tak sangka dah dekat 2tahun duduk rumah baru tu. Rumah baru ke ? Hahaha tak adalah baru lagi. Tapi baru-baru ni aku ada deco bilik untuk anak perempuan. Walaupun dorang tak tidur di bilik ni lagi, tapi sekurang-kurangnya, untuk bilik dorang nak main tu boleh sangat la. Kiranya untuk elak dari bersepah, aku akan pastikan diorang main dalam bilik ni sahaja. Tak adalah mainan bersepah-sepah tak tentu hala dekat ruang tamu tu. sO inisiatif ni aku buat masa tu alang-alang ada saguhati RM500. Nak beli barang sekolah, anak-anak masih kecil, jadi ibu mampu la ubahsuai sikit bilik ni. Touch up mana yang kurang dengan bajet yang ada. Memandangkan tak nak membazir, so masih menggunapakai barang lama. Cuma aku tambah rak almari trofast dari ikea je dengan cat 

Cost untuk deco bilik anak: 
1. Cat pink : RM36 Jotun 1 liter
2. Cat putih: RM25 Dulux 1 liter 
3. Rak trofast: RM241
4. Karpet bulu2 di Kaison : RM39.90 
5. Rak buku RM29.90 (Beli kt Giant je)

Total: RM371  or lebih kurang RM400 la 




Haa tu dia cik kiah dengan cik jemah tengah bergosip ke apa ??? 

ni ruang letak buku2nya. hehe mcm2 buku cerita semua ada kt sini. nak cat putih tak sempat-sempat lagi haaa....



seronok tengok dorang gembira main dalam bilik ni dengan suasana ceria. 


We choose BERMUDA PINK 


Cantik tak pink tu? hehehe Actually ada kisah kenapa kami deco semula bilik ni. Bilik tengah ni, masa mula-mula masuk kami tak cat pun. Kiranya pakai original cat dari developer bagi. Kami cat di  keseluruhan ruang tamu, dan dalam bilik utama depan sekali. Jadinye bilik tengah ni pakai original cat. Tapi malangnye, ada 1 insiden tu aku tengok kenapalah baju dalam almari dalam bilik tengah ni berbau hapak. Lebih kurang macam ada kulat gitu. sO aku belek-belek, ya Allah, almari aku berkulat penuh dekat belakang. Hampir kene pakaian kat dalam almari tu. sO bila fikir-fikir, mungkin developer pakai cat murah, senanglah naik kulatnya. Dekat ruang tamu dan bilik depan kami pakai cat yang anti kulat. sO kulat memang tak akan naik. Inshaa ALLAH.... 

Yang lebih tragis, wallpaper pun kene kulat tersebut. Memang rasa nak menangis juga masa mula-mula tengok belakang almari dan keadaan sebenar bilik bila di alih almari dan kati tu. 








sO inisiatif en suami, dia buka wallpaper yang kene kulat sahaja. Bole amik cutter and potong je. Then tarik. Kemudian kami cat warna putih dahulu untuk lapisan pertama. Kemudian Lapisan kedua baru lah cat dengan warna pink. 

Sapu dlu pakai cuka before cat. jenuh jugak cuci dengan cuka. Bagi hilang kulat-kulat yang bermaharajalela




Inisiatif lain yg kami nk jimatkan adalah. en Suami bersihkan almari yang naik kulat tu. buang dengan dettol dan cuka dahulu. Kemudian sapu dengan 1 alat tak ingat dah nama apa, dan last sekali cat semula almari dengan cat putih untuk kayu. 



Dah hilang kulat...
Ok laaa rasanya dah hampir setahun kisah kulat ni. So far memang tak ada lagi kes kulat dalam bilik tengah tu lagi. Mujarab la kiranya cat anti kulat ni. Alamak.. 

2 comments: