Tabung nuffnang sayer :

Thursday 4 May 2017

14 hari Laana TERjangkit HFMD

Apa itu HFMD ? 

HFMD merujuk kepada Hand food mouth disease atau lebih dikenali dengan nama penyakit kaki tangan dan mulut di kalangan kanak-kanak. Sebenarnya dah lama nak share pasal HFMD ni tapi selalu jek lupa. Bila teringat tu kita pulak busy dengan benda lain. Sudahnya dah hampir 4 bulan pun Laana sembuh dari HFMD. 

Yess ! Sebenarnya aku tertarik nak up entri HFMD ni sebab Laana tak terkecuali dari terjangkit dengan HFMD nih. Omaigadddddd sangat sangat sangat.... sangattttttttttttttttttt terseksa okay. Kalau boleh elak u olls parents ni tolong la elakkan anak-anak kecil u olls dari terjebak dengan HFMD. Kenapa aku cakap terseksa? Haaa jap lagi aku cite dengan details. Sebelum tu bagi aku cite sikit simple-simple apa itu HFMD. 

Penyakit ni sebenarnya sangat senang dijangkiti oleh bayi terutamanya. Kebiasaan terdapat lepuhan / bintik-bintik merah di mulut, tapak tangan, jari-jari tangan dan tapak kaki. Selalunya HFMD ni menyerang kanak-kanan dan bayi berumur bawah 10 tahun. sO HFMD ni sangat-sangat senang berjangkit. Kalau bayi A telah dijangkiti then dia ke pasaraya dan menaiki troli, keesokan bayi B pula menggunakan troli tersebut juga HFMD boleh berjangkit. Senang kan?? 

Tanda dan gejala HFMD: 
- Demam 1-3 hari 
- Lesu dan letih
- sakit tekak (selalunya ada ulser dalam mulut)




Ok ni gambar masa sebelum dia kene HFMD. Sehari sebelum HFMD. We all ada pergi makan-makan and beli barang sikit dengan Mall. Hari tu macam malas sngat nak bawa stroller. Lagipun keluar sekejap jek beli barang-barang dapur dan keperluan rumah kan? sO Laana letak dalam troli barang tu jugak. Senang kan? Lagipun kalau nak bawa stroller kene tolak 2 benda pulak. Sementara aku amik barang yang dah disenaraikan awal, en. suami aku tolak troli yang ada barang-barang and Laana. Laana siap main and duduk sekejap berdiri dalam troli tu. Dia tak duduk tempat duduk pun.

Esok pg badan Laana mcm dedar. Igtkn sekejap jek atau kdg2 budak2 ni kan selalu panas pagi. Lepas tu okey balik.  Tapi pengasuh whatssap cakap badan Laana makin panas. Bdan pun mula naik macam ruam kecik especially tapak tangan dan kaki. Aku dah mula tak sedap hati. Tapi mula-mula aku ingatkan alergik sebab Laana selalu jugak alergik kepada habuk, kotor, debu dan kucing. sO kalau ikotkan ruam kecik tu perkara biasa. sO aku rileks lagi. Tapi tak boleh nak fokus masa buat kerja. Jadi aku pun minta kebenaran bos untuk balik awal. sO masa lunch dalam jam 1.00 petang tu aku bawa Laana balik rumah. Sebelum tu singgah klinik panel dekat area rumah jugak. Doktor cakap ruam biasa. Hmmmmm okay. 

Malam tu Laana cuma terbaring jek. Demam macam teruk jugak. Cek suhu 38 . Aku pantau macam biasa kalau dia demam. Bagi ubat, then dia tidur dalam 8 mlm tu. Then dalam jam 1.00 pagi dia bangun and aktif. Demam dah kebah. Badan tak panas lagi. Dia main macam biasa. Masa tu en suami la jaga sebab esok pagi aku nak pergi kerja pulak. Bergilir dengan dia jaga Laana. Pagi esok tu aku tengok ada bintik-bintik dekat tangan kaki mulut. Ulser pun penuh dalam mulut. Hmmmmm tetiba terdetik dalam hati, ini macam bukan alergik biasa nih. Macammmmmm ...... penyakit kaki tangan mulut jek. Berdebar tetiba. Terus EL tak jadi pergi kerja. Whatssap bos bagitahu nak EL sebab anak macam tak sihat. 





Tapak tangan dan dalam mulut penuh ulser. Pagi tu Laana macam tak nak makan and minum susu. Mungkin tak selesa sebab ada ulser dalam mulut. Kesian dia. Air liur pun asyik meleleh. Hmmm kemudian kami pergi PPUM pulak. Then doktor sahkan ini HFMD. Adoii aku mula rasa susah hati. Untuk tiga hari nih, Laana memang meragam dan menangis. Nak tidur pun susah. Dia asyik tergaru-garu. Lepas tu selera makan pun kurang. Tapi dia kerap minum air kosong yang sejuk fresh dari peti. Habis 1 bekas jugak dia minum. Selalu 1 bekas minuman dia tu 2 hari jgk nak boleh ke habis tuh. Susu pun dia akan minum bila dah sejuk. Suam pun dia tak nak minum. Sakit kot. sO aku kerap jugak bagi aiskrim vanilla. Badan pun cepat jek susut. Kesian dia. 

Masuk hari ke 4 tu dia da mula aktif da. Walaupun kesan gatal-gatal and bintik tu masih ada. Memang lambat  nak baik parut and merah-merah tuh. Kulit dia sebelum ni putih gebu bersih jek. Bila ada merah-merah macam ni kesian pulak. Nampak macam kesian pada dia. Bila sentuh pun kulit dia tak licin gebu. Rasa macam bersisik. Dia aktif macam biasa pun dah bersyukur Alhamdulillahhh.. Cuma kadang-kadang dia tergaru-garu laa. sO dalam masa 14 hari juga kami cuti. Tapi cuti bergilir laa. Kebetulan ada cuti sabtu ahad isnin tu lega la sikit. sO aku amik cuti 4 hari, husband aku 3 hari. sO bila gabung tu dapatlaahh jaga Laana selama 14 hari kat rumah. Sepanjang dia gatal-gatal tu aku biarkan dia dalam aircond jek. Kalau berpeluh memang tak selesa dia garu sampai berdarah. 

kat bawah ni kulit dia bila da masuk hari ke 8 







Untuk rawatan Laana di rumah aku cuma bagi ubat alergik malam shaja untuk elak dia garu and gatal teruk. Siang dan malam aku sapu losyen calamine dan bedak ubat. Campur dan lumur 1 badan 





Tengok muka dia tetap senyum hihi.. Masuk hari ke 13 kulit semakin baik. Parut mula pudar. Hari ke 14 memang da macam baik betul la. Ada la sikit-sikit tuh. Legaa Alhamdulillah. Memang perit jugak laa nak menjaga budak terkena HFMD nih. Kalau boleh elak mohon parents elak ye. Especially berkongsi public stuff macam kerusi makan budak, troli. Kita tak tahu tahap kebersihan benda-benda tu semua plus ada parents yang penting diri dah tahu anak HFMD dibawanya keluar ke shopping mall. Budak tak baik betul lagi dah dibawa berjalan. Duduk je la di rumah berehat yee. Aku pun syak anak aku terkena HFMD ni selepas kami guna troli beli barang dekat 1 Mall nih. Hurmm bila tanya doctor , memang doctor pun tak nafikan jangkitan melalui sentuhan barang yang pernah disentuh pesakit sebelum boleh berjangkit kepada bakal pesakit. Kan da kata HFMD mudah berjangkit ! Hati-hati !!

Lagi 1 kene byak bersabar berhadapan dgn budak yang kena HFMD nih. Memang ada ragam sikit. Dorang tengah tak selesa kan? sO kita jgn la expect yang dorang tengah normal. so kalau boleh biarkan duduk dalam aircond supaya tak berpeluh dan menyebabkan gatal lagi. HFMD ni bole berjangkit dengan sangat senang. Then boleh berjangkit lagi untuk akan datang sekiranya tak beringat. Bukan macam demam campak je ye yang hanya sekali sahaja seumur hidup. HFMD boleh terkena 1 kali 3 kali 10 kali. Oleh itu jagalah kesihatan dan kebersihan anak anda.

Oh satu lagi pakaian Laana pun sepanjang HFMD tu aku rendam air panas dlu then baru basuh dengan sabun dettol dalam mesin basuh. Air panas tu siram masa baju dalam baldi la. Jangan pulak korang tuang air panas dalam mesin basuh auto yeee. Rosak kang aku tak tanggung. 

No comments:

Post a Comment