Tabung nuffnang sayer :

Wednesday 17 May 2017

Bubur Nasi perasa ayam untuk Laana yang dah setahun ke atas. Cara mudah and simple !

Haha cerita lama tapi boleh jek nak up balik. Tak ada laa lama mana sangat pun. Sebab Laana start makan nasi bubur yang tak diblend lagi dah pun sejak umor dia 1 tahun 2 bulan kot cmtu. Tunggu dia ada gigi sebenarnya. Memang gigi dia lambat sikit tumbuh tapi dia cepat dapat kaki. Masa umor dia 10 bulan dia da boleh berjalan. Masa 1 tahun tu dia dah berlari sakan da laa. Haha badan kecik cenonet jek, tapi da pandai lari jalan rasa kelakar plak tengok. Bila da 1 tahun 1 2 bulan gitu baru la gigi dia mula tumbuh. Hihi lewat cikit tp tak pelaaa lambat la gigi dia rosak.

Bubur nasi antara menu kegemaran Laana jugak buat masa nih. Cumanya bila ada gigi ni lebih senang la keje-keje aku. Tak perlu nk blend bagai. Kalau dulu banyak la keje aku kan. Every 2 or 3 weeks aku siapkan stok ayam untuk dia makan. Oh untuk entri lama tu boleh refer link cara buat stok ayam . Hihi memang banyak keje-keje nak dibuat kalau buat stok ayam tu tapi biasala baby yang tak ada gigi lagi memang dorang susah nak gigit. sO telan jek. Bila ada gigi baru aku berani buat bubur nasi yang agak pejal bentuknya. Kalau pejal-pejal tu kenyang sikit perut dia.



Malam tadi aku masak lagi untuk Laana. Selalunya aku buat bubur ni macam seminggu 2x or sekali sebab dia jenis muak makanan sama. sO kalau aku buat bubur ni, aku akan buat untuk 2 hari mcm tu. Nanti boleh simpan dalam peti ais. Esok panaskan sahaja. Tapi jangan lah lebih 3 4 hari yeee. Bila tak perlu nak blend and siapkan stok ayam nih, dah tu aku pakai stok apa??? Haaa aku pakai stok ayam yang untuk baby. Senang jek bila korang beli online jek semua and sedia depan mata. Hahaha


Not bad laa. Asalkan ada rasa-rasaa and bau ayam tu kira okey laaa. Jangan guna stok ayam Knorr or Maggi pulak. Sebab stok ayam tu tak sesuai untuk bayi. Kalau untuk masakan kita-kita dewasa ni ok laaah. Tapi untuk baby better yang NO MSG ye. sO aku choose chicken powder ni. Memamg khas untuk baby food ye.

Okeylaaa nak tahu ke cara aku buat bubur nasi untuk Laana? Simple jek. Ni cara aku laa. Cara paling mudah kot. Hihi sebenarnya aku tanya pengasuh aku jek sebab aku tengok dia berselera betul Laana kalau makan rumah pengasuh dia dulu. sO aku tanya jek laa cara-cara dia. Alahai simple sangat cumanya pengasuh Laana dulu dia pakai ayam yang dipotong dadu. Letak dalam bubur tu skali. Tapi untuk aku yang ada masa malas nak beli ayam ada masa stock ayam rumah ada. kadang leceh jgk ayam ni nak kene simpan, nak basuh cuci. Kalau aku masukkan ayam tu pun Laana bukan makan. Dia buang. sO sekadar nak ada rasa ayam dari air ayam tu jek.

Oh kalau kene ayam dadu untuk style pengasuh aku tuh. aku cuma potong kecik-kecik. Beli ayam yang bahagian tak ada tulang tu. Then potong kecik-kecik. Lepas tu masukkan dalam bekas dadih. isi 5 6 ketul 1 bekas. Simpan kat freezer. Bila nak pakai esok pagi2, just bawak turun mlm sebelum tu utk tak hilangkan beku dia. Simple ! Tapi tu kalau kat rumah aku laa. Bila balik berpantang rumah mak, peti dia pun dah penuh makanan, Peti tingkat atas penuh EBM Raaniya. sO aku pun amik initiatives chicken powder ni laa.

Bahan-Bahan:


1. Olive oil (Wajib!)
2. Serai
3. Bawang putih
4. Beras (selalu aku beli yang untuk baby siap. Untuk bubur baby)
5. Chicken powder
6. Sedikit garam
7.  Air

Cara-cara:

1. Tumis serai dan bawang putih sampai naik bau. Serai and bawang putih aku cuma ketuk jek. Nak bau dia. Tumis pakai minyak olive oil untuk baby

2. Bila dah ada bau, Masukkan beras yang dah dibasuh dengan air sekali. Nak buat bubur air kene banyak la ye

3. Then kacau2 sikit boleh tinggal laa dalam 25-30 minit. Api sederhana jeww

tengok paras air. Bergantung kepada byk mana korang nak bubur tu menjadik ye

4. Bila dah nampak menggelegak sikit aku masukkan jek stok ayam yang aku beli tu. Letak banyak kalau buat bubur tu banyak ye. Ikut acuan masing-masing. Nanti letak sikit tak rasa pulak ayam dia.



5. Kemudian aku tinggalkan lagi smpai dia nampak nak masak. Aku buat kurang air supaya masuk perut dia tu lebih kenyang. Kalau ada buat lembik and nampak berair sikit just proceed with it.

6. Dah nampak nak masak, kacau jek and tunggu situ. Jangan tinggalkan pulak. Nanti terus kering and hangit pulakk

7. Bila nampak dah masak. Tutup api then tabur sedikit garam. Aku letak garam tp tak banyak untuk bagi rasa pada Laana. Kalau tidak memang tawar langsung. Dia pn tahu tak nak makan.


ok siap dihidang ! Haa nampak tak dia pejal sikit. Tak terlalu lembik and berkuah. 

Ready to eat ! Ni gmbr malam tadi lepas aku masak tu dia tunggu nak ngap!

Ok bangun pagi tadi pun dia nak ngap lagi. Aku cuma panaskan shj. Hihihi sO ckup la harini Laana makan bubur nasi perasa ayam. 
Pagi tadi dia bedal bubur nasi semangkuk, minum air masak segelas lepas tu mintak susu pulak. Wah berselera dia harini. Aku buatkan susu dia 8oz. Habis ! Hurmm menu esok apa pulak ye ??? Adoi pening nak memikir . Tapi antara menu feveret dia

1. Mushroom soup cicah garlic bread
2. Nasi ayam + kuah sup
3. Nasi goreng yang pedas2



No comments:

Post a Comment